0
0 Kč

Tabulka pojmů

V této tabulce pojmů Vám rádi objasníme obecné informace o pneumatikách. Právě tento slovníček pojmů Vám pomůže během výběru vhodné pneumatiky pro Vaše osobní auto, dodávku či offroad i nákladní auto. 

Zkratka/pojem Vysvětlení
*:

homologace (ověření technické způsobilosti) na BMW 

 A/T  

označení pro pneumatiky do každého terénu (All Terrain)

A

homologace (ověření technické způsobilosti) na Toyotu

Adheze:

značí dostatečnou přilnavost běhounu pneumatiky k vozovce.

Adhezní koeficient:

 

definuje schopnost přilnavosti pneumatiky. Tuto hodnotu ovlivňuje mnoho faktorů (povrch a teplota vozovky, opotřebení a druh pneumatiky, rychlost jízdy a tlak v pneumatikách).  

AO:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Audi

 Asymetrické pneumatiky:

 

jde o pneumatiky z dražší kategorie a jsou ideální pro výkonnější vozy. Tyto pneumatiky mají asymetrické uspořádání bloků a proto je třeba dbát na jejich správnou montáž.

 Aquaplaning:

 

označuje ztrátu přilnavosti pneumatiky se silnicí vlivem vody, která se dostala do prostoru mezi pneumatikou a vozovkou. Tímto vlivem se stává auto neovladatelné.

 AW:

 označení pro celoroční pneumatiky (v překladu: All weather).

 Běhoun pneu:

 

část pláště pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. Běhoun brání opotřebení pneumatiky a je důležité, aby měl dostatečnou přilnavost k silnici.

 Bočnice pneumatiky: 

 

má zabezpečit kostru pneumatik před vnějšími vlivy. Na bočnici pneumatiky najdete všechny identifikační údaje o pneu. (Vyvětlení jednotlivých pojmů najdete v sekci "Značení pneu").

C:

dodávková  pneumatika (Comercial)

C1:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Chrysler

Datum výroby pneumatiky:

udává takzpvaný DOT kód. Ten je od roku 2000 čtyřmístný. První dvě udávají týden výroby, druhé dvě rok výroby pneu.

Dezén pneumatiky:

 

tvoří drážky s podélným a příčným uspořádáním. Zajišťují stabilitu vozidla a jsou velmi důležité pro bezpečnost jízdy. V Čeké repunlice je zákonem povolená minimální hloubka vzorku dezénu u letních pneumatik 1,6mm u a 4mm u zimních pneu.

Dojezdové pneumatiky:

 

jde o pneumatiky se speciální ocelovou obručí nebo zesílenou bočnicí pneu. Dojezdové pneumatiky zabraňují deformaci pláště po defektu pneu a umožňují další jízdu.

DSST, RFT, SSR, CSR, EMT, ZP, ROF, RUN-FLAT: 

Pneumatika Run Flat

Duše pneumatiky: 

 

takzvaná vzdušnice je vložka, která se vkládá do pláště pneumatiky a následně se hustí vzduchem. Bezdušová pneu seznačí TL (Tubeless) naopak dušová pneumatika je označována jako TT (Tubetype).

Ecopia: 

 

to je speciální směs do pneumatik, kterou užívá firma Bridgestone. Pneumatiky s touto směsí mají nižší valivý odpor a lepší přilnavost k silnici za mokra. Auta s takovými pneumatikami zaznamenala nižší spotřebu pohonných hmot. 

F:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Fiat

Homologační zákon:

nebo-li Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích - 341/2002 Sb.

Index rychlosti (Speed index - SI): 

 

udává maximální rychlost, kterou pneumatika vydrží. Tento údaj naleznete na bočnici pneumatiky a také v technickém průkazu auta. Rozdělení nalezenete dole na stránce.

J:

homologace (ověření technické způsobilosti) pro Jaguar 

K1:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Ferrari

Kilometrový výkon pneumatiky: 

 

udává maximální životnost pneumatiky v běžném silničním provozu. 

Load Index (LI - index nosnosti):

 

tuto informaci naleznete na bočnici pneumatiky a určuje hmotnostní index. Tedy maximální zatížení, kterou může pneumatika nést při maximální rychlosti.

 

Měření hloubky dezénu pneumatiky:

 

malá hloubka dezénu u zimních pneumatik významně snižuje přilnavost auta k silnici a také ovladatelnost vozidla. Pokud je hloubka dezénu menší, než stanovuje zákon, mohou policisté udělit nemalou pokutu.

 

MFS,FR:

Ochrana ráfku 

ML: 

Ochrana bočnice (u Continental

MO:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Mercedes Benz 

M+S:

Zimní pneumatika (v překladu Mud and Snow- bláto a sníh) 

NO:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Porsche 

Odpor valivého tření pneumatiky:

 

čím nižší je odpor valivého tření pneumatiky během jízdy, tím méně energie je pro jízdu zapotřebí. V konečném důsledku to znamená nižší spotřebu a delší životnost pneu.

 

Radiální pneumatiky:

Bok radiální pneumatiky obvykle tvoří pouze jedna textilní vrstva. Koruna (vrchní stranu pneumatiky) obsahuje radiální textilii bočnic a ocelové kordy a běhouny.  

Radiální struktura pneumatiky:

kordová tkanina, která tvoří kostru pneumatiky, ubíhá od patky k patce kolmo na směr otáčení kola.

RBL:

vystouplá písmena na bocích pneumatiky

REGROOVABLE:

pneumatiku je možné prořezávat

REGUMERAT, RETREAD:

protektorovaná pneumatika

RF, XL:

zesílená bočnice (zesílený index nosnosti)  

RF,XL,RFD:

zesílená pneumatika 

Runflatové pneumatiky:

 

tyto pneumatiky mají podstatně zesílené bočnice. Díky tomu umožňují jízdu na prázdné pneu i v případě defektu. Vzdálenost, kterou je možné s prázdnou runflatovou pneu ujet se liší vždy podle výrobce pneumatiky, většinou jde od 80 - 150km.

RW,OWT:

bílý nápis na bočnici 

Silika: 

je speicální zpěvňující složka a společně s kaučukem tvoří součást směsi, kterou je třeba připravit pro výrobu pneumatiky. Právě silika umožňuje pneumatikám dosáhnout vyšší odolnosti proti opotřebení a zároveň mají tyto pneumatiky nižší valivý odpor tření. 

TL:

bezdušová pneumatika 

Tlak pneumatiky:

tento údaj předepisuje vždy výrobce auta. Doporučené hodnoty naleznete na víčku nádrže, popřípadě na sloupku dveří. Na jedné ose vozu musí být stejný tlak u obou pneu. Nedostatečný tlak může vést k poškození pneumatiky, zvyšuje opotřebení pneu a negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti.

TT:

pneumatika s duší 

TWI:

indikátor opotřebení

Ukazatel opotřebení pneumatiky: 

 

informuje o zbývající hloubce profilu dezénu pneumatiky. Ukazatel najdete na středovém bloku běhounu pneu. Jde o vylisovaných čísel. Ta udávají hodnotu v milimetrech a mizí podle stavu opotřebení pneumatiky. 

Značení disků na pneumatiky:

 

Příklad značení disku: 

  • 8šířka disku v palcích 8" (1" = 25,4 mm)
  • J - druh patice (pro téměř všechny alu "J")
  • 17 - nominální průměr příslušného disku v palcích (1palec=25,4mm)
  • ET (einpresstiefe = zális) - v milimetrech udává vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny, která dělí šířku kola nebo-li jak hluboko zapadne kolo do blatníku (čím větší je hodnota ET, tím je kolo více utopené v blatníku).
  • 5počet šroubů (děr v ráfku)
  • 100 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
  • 57,1 - průměr středového středícího otvoru, někdy označeného "CB". Udává se v milimetrech. Je naprosto nezbytné, aby kolo středovým otvorem přesně sedělo na náboji. V opačném případě může způsobovat vibrace! 

Pamatujte, že na auto je možné montovat pouze disky uvedené v technickém průkazu.

 

Značení pneumatiky: 

Příklad značení pneumatiky: 175/65 R14 T82

  • 175 - šířka pneumatiky v milimetrech (175 mm)
  • 65 - profil pneumatiky v procentech šířky (poměr výšky pneu k šířce v procentech)
  • R radiální pneumatika
  • 14 - vnitřní průměr pneumatiky, tedy průměr příslušného disku v palcích 14" (1 palec = 25,4 mm)
  • T index rychlosti (kód T odpovídá 190 km/h), pneumatiky by měly mít vždy stejný nebo vyšší rychlostní index, než je nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu. Platí, že čím je vyšší index rychlosti, tím je směs pneumatiky měkčí. 
  • 82 - index nosnosti (kód 82 odpovídá 475 kg)

 Index rychlosti:

Symbol

 B

C

D

E

F

G

J

K

L

M

N

P

Q

R

S

T

U

H

V

VR

W

 Y

ZR

Z

Rychlost (km/h)

 50

 60

65

 70

80

90

100

110

120

130

140

150

160

170

180

190

200

210

240

nad 210

270

300

nad 240

nad 270

 

 

Copyright © 2017 - http://www.levne-pneu.cz/

Souhlasím

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Více informací